1 TARKOITUS
1.1 VALMENTAMISEN TOTEUTTAMINEN SEURASSAMME
2 VALMENNUSLINJAN RAKENNE
3 LASTEN VAIHE (5-11 -vuotiaat)
3.1 I- ja H-JUNIORIT (7-8 -vuotiaat ja nuoremmat)
3.1.1 Taito (aina molemmat jalat, n. 30 % harjoitusajasta)
3.1.2 Pelikäsitys
3.1.3 Taitavuus
3.1.4 Maalivahti
3.1.5 Oma harjoittelu
3.2 G-JUNIORIT (9-vuotiaat)
3.2.1 Taito (35 % harjoitusajasta)
3.2.2 Pelikäsitys
3.2.3 Taitavuus
3.2.4 Maalivahti
3.2.5 Omaharjoittelu
3.3 F-JUNIORIT (10-vuotiaat)
3.3.1 Taito (40 % harjoitusajasta)
3.3.2 Pelikäsitys
3.3.3 Taitavuus
3.3.4 Maalivahti
3.3.5 Omaehtoinen harjoittelu
3.4 E-JUNIORIT (11-vuotiaat)
3.4.1 Taito 40 % harjoitusajasta
3.4.2 Pelikäsitys
3.4.3 Fysiikka
3.4.4 Maalivahti
3.4.5 Omaehtoinen harjoittelu
4 NUORTEN VAIHE (12-15 -vuotiaat)
4.1 D-JUNIORIT (12-vuotiaat)
4.1.1 Taito (n. 35-40 % ajasta)
4.1.2 Pelikäsitys
4.1.3 Fysiikka
4.1.4 Maalivahti
4.2 D-JUNIORIT (13-vuotiaat)
4.2.1 Taito (n. 30-35 % ajasta)
4.2.2 Pelikäsitys
4.2.3 Fysiikka
4.2.4 Maalivahti
4.3 C-JUNIORIT (14-15 -vuotiaat)
4.3.1 Taito (n. 20-30 % ajasta)
4.3.2 Pelikäsitys
4.3.3 Fysiikka
4.3.4 Maalivahti
5 HUIPPUVAIHE (16-20 -vuotiaat)
5.1 B17 ja A- nuoret (16-20 -vuotiaat) Liite. Urheilijaksi kasvaminen
VALMENNUSLINJA JUNIOREILLE
1 TARKOITUS
Tämä valmennuslinja määrittelee suuntaviivat FC Raahen juniorivalmennukselle ikäluokittain. Tavoitteena on luoda junioreille mahdollisuus kasvaa ja kehittyä seurassamme johdonmukaisesti ja suunnitelmallisesti seuran määrittelemässä arvomaailmassa.
Suunnitelman tavoitteena on myös auttaa ja ohjata valmentajia oman valmennustoimintansa suunnittelussa, sekä helpottaa uusien valmentajien aloitusvaihetta, että valmentajien vaihtumista.
Seuran pelaajapolun päämääränä on valmentaa kaikkia löytämään oman tavoitetasonsa kilpa-, haaste- ja harrastejoukkueiden avulla ikäluokissa 6-19-vuotta. Huipulle tähtääviä pelaajia kehitetään kohti Kakkosen tasoa, AC Oulun edustusta sekä eri ikäluokkien Huuhkaja/Helmari- ja maajoukkuetasoa.
11.1 VALMENTAMISEN TOTEUTTAMINEN SEURASSAMME
Valmentaminen perustuu seuramme valitsemaan Kaikki Pelaa -toimintaperiaatteiseen.
Seuran valmennuslinja tarkistetaan vuosittain.
Valmentamisessa on olennaista muistaa peli-ilon ilmapiiri, sillä pelaajille kolme tärkeintä asiaa ovat ilmapiiri joukkueessa, kivat joukkuekaverit ja valmennuksen laatu. Palloliito tutki asian helmikuussa 2016 ja vastaajia oli yli 1000.
Tavoitteena on, että valmentajat laativat omat valmennussuunnitelmansa seuran valmennuslinjaan nojautuen. Suunnitelman tulee sisältää kausi- ja kuukausikohtaiset suunnitelmat kirjallisina.
FC Raahen valmennuslinja toteuttaa kokonaisvaltaista ja yksilökeskeistä valmennusta. Valmennuksessa painotetaan Suomen Palloliiton valmennuslinjan mukaisia avainasioita ikäkausittain.
Kokonaisvaltainen valmennus jalkapallovalmennuksessa tarkoittaa että pelaaja nähdään kokonaisuutena ja moniulotteisena yksilönä.Kokonaisvaltaisessa valmennuksessa pelaajan tai joukkueen valmentautumiseen tarvitaan taitojen harjoittamisen, taktisen osaamisen, fyysis-motoristen ja psyykkisten ominaisuuksien kehittämisen lisäksi sitä että pelaajan yleinen elämäntilanne ja toimintaympäristö tukevat sitoutumista pitkäjänteiseen harjoitteluun.
Yksilökeskeisellä valmennuksella tarkoitetaan valmentajan ja pelaajan välistä vuorovaikutusta ja toimintaa, jonka tavoitteena on huomioida pelaaja yksilönä ja kehittää pelaajan yksilöllisiä valmiuksia eri osa-alueilla.
2 VALMENNUSLINJAN RAKENNE JA TASORYHMÄT
Valmennuslinja jakautuu kolmeen osaan:
Jokaisella osiolla on omat yleissuuntaviivat ja tavoitteensa. Kullakin ko. maailmaan kuuluvalla ikäluokalla on omat tarkennetut valmennusohjeensa ja tavoitteensa. Tämä suunnitelma antaa kuitenkin vain suuntaviivat ja ohjeistaa, mitä uusia asioita kussakin ikäluokassa tulee junioreille opettaa syvennettäessä jo aiemmin opetettuja asioita.
Valmentajat laativat omat valmennussuunnitelmansa ja suunnittelevat harjoitteensa itsenäisesti.
Jalkapallon opettaminen on suunnitelmassa jaettu neljään eri osa-alueeseen:
Tasoryhmät ja tasojoukkueet
Tasojoukkue on melko kiinteä osaamis- ja aktiivisuustason mukaan valittu ryhmä pelaajia. Tasoryhmittely on joustavampi keino eriyttää harjoittelua ja pelaamista. Näin saavutetaan homogeninen harjoitteluympäristö ja nopeutetaan pelaajien kehittymista kaikissa tasoryhmissä.
Määrällisenä tavoitteena on synnyttää E10-ikäluokan jälkeen jokaiseen ikäluokkaan kilpa-, haaste - ja harrastejoukkue. Laadullisena tavoitteena on saavuttaa Pohjoisen kilpasarjoissa Mestaruussarjan taso ja nuoremmmissa ikäluokissa Pohjoisen enemmän pelanneiden taso.
Osaamistasoihin jakamisen taustalla on pyrkimys antaa jokaiselle harrastajalle haasteita henkilökohtaisen kehitystasonsa mukaan. Tavoitteena on lasten ja nuorten onnistumisten määrän kasvattaminen erityisesti harjoituksissa ja oikealla tavalla myös peleissä.
Tämän ohjeistuksen tarkoitus on tukea tässä asiassa.
Tasojoukkue= Osaamistason mukaan valittu kiinteä ja melko tarkasti rajattu ryhmä pelaajia. Suositellaan isoissa seuroissa aikaisintaan noin E10 -ikäluokasta alkaen.
Tasoryhmä= yksittäisessä harjoituksessa/pelissä/turnauksessa käytetty ryhmä pelaajia. Ryhmän koostumus vaihtelee harjoituksesta/pelistä/turnauksesta riippuen. Tasoryhmien väliset raja-aidat pidetään matalina ja siirtyminen ryhmästä toiseen on joustavaa ja säännöllistä. Tasoryhmäjakoa voidaan käyttää harjoittelussa ja pelaamisessa jo harrastuksen alusta alkaen.
Lasten Perusjoukkuetoiminnan lisänä oleva taito- ja kykykoulutoiminta on seurassa tasoryhmittelyä. Tasoryhmät harjoittelevat usein kenttäalueella yhtä aikaa ja ryhmillä on sama/samoja valmentajia.
FC Raahen aloitteleville 6-7-vuotiaille on tammi-helmikuussa jalkapallokoulu, johon huoltajan tulee osallistua ohjaamiseen apuohjaajana.
Jalkapallokoulusta muodostetaan 12 pelaajan harjoitusryhmiä maalis-toukokuun halliharjoittelua varten, kun valmentajat on selvillä.
- palaajat kasvavat harjoitusten sisäiseen tasoryhmittelyyn vuosien aikana, jolloin muutostarve ei vuosittain ole iso. Valmentajat jakavat tarpeen mukaan pelaajia harjoituksen sisällä tasoryhmiin.
F8 - ympärivuotisen ikäluokkajoukkueen perustaminen - alkaa normaali ikäluokkatoiminta - harjoittelua sopivasti tasoryhmissä tai aivan sekaisin - pelit sekajoukkueilla
F9 - harjoittelu kuten F8, pelitoiminnassa aktiivi- ja haastajatason pelejä
E10 ja E11 - aikaisintaan tasojoukkueet - erilliset valmentajat, jotka keskittyvät oman ryhmän valmentamiseen
- valmentajat arvioivat toukokuussa ja marraskuussa mahdollisten tasojoukkueiden pelaajat ja informoivat ne vanhemmille ja pelaajille
- eri tason joukkueilla vuositasolla yhteistä ja erillistä tekemistä
- joukkueet kasvavat tasoryhmittelyyn vuosien aikana, jolloin muutostarve ei vuosittain ole iso
- ikäluokkien toimihenkilöt hoitavat koko ikäluokan
- pelaajaa ei pudoteta 1 tason joukkueesta pois, jos pelaaja on motivoitunut ja haluaa olla joukkueessa
- 1 tason pelaajat käyvät pelaamassa myös 2. tason pelejä ja päinvastoin
Nappulaliigan pelit on harrastetoimintaa noin 6-11 –vuotiaille. Tähän toimintaan osallistuu ikäluokkien ulkopuolisia jalkapallon harrastajia.
* Taitokoulu- ja kykykoulutoimintaa tarjotaan myös haastajatasolle. * Tyttöjä on ikäluokissa vähemmän Tasoeroja huomioidaan monin eri tavoin. Toiminnassa on huomioitu, että tyttöjä tulee mukaan lajin pariin myös myöhemmin.
D-ikäluokasta alkaen joukkueiden taustat ja toiminta eriytyy, mutta ikäluokassa tehdään toteutetaan edelleen yhteistä toimintaa.
- valmentajat arvioivat toukokuussa ja marraskuussa mahdollisten tasojoukkueiden pelaajat avoimissa harjoituksissa ja informoivat ne vanhemmille ja pelaajille marraskuun aikana
Tasojoukkuiden tasoryhmien muodostamiseen vaikuttavat pelaajan ominaisuudet:
MOTIVAATIO JA HENKISET OMINAISUUDET
Pelaajan oma tahto ja motivaatio harjoitteluun osana joukkuetta
PERUSTAITO
kyky toteuttaa jalkapallon erilaisia teknisiä suorituksia siten, että siitä on hyvä jatkaa peliä
TAITAVUUS
kyky hallita omaa kehoaan niin, että perustaitojen omaksuminen ja kehittäminen on mahdollista
PELITAITO JA PELIKÄSITYS
kyky hyödyntää perustaitoa ja taitavuutta tarkoituksenmukaisesti pelitilanteissa
FYYYSISET OMINAISUUDET
liikkuvuus, nopeus, kestävyys, voima, lihaskunto
3 LASTEN VAIHE (5-11 -vuotiaat)
Leikkimaailmassa luodaan perusta lasten Kaverimaailmassa harjoiteltavien pelillisten ja yksilöllisten taitojen jatkokehitykselle. Niinpä harjoittelun pääpaino tulee olla lajin perustaitojen opettamisessa.
Monipuolinen liikunta, notkeus-, ketteryys-, nopeusharjoitukset pallon käsittelyn ohella tukevat lapsen motorista kehittymistä. Harjoitukset sisältävät paljon erilaisia leikkejä ja pelejä, temppuratoja pallon kanssa ja ilman.
Taidon opettelusta tehdään luonnollinen osa toimintaa ja kannustetaan lapsia alusta lähtien omaehtoiseen taitoharjoitteluun. Tehtäviä kentällä vaihdellaan monipuolisesti.
Suositaan osallistumisia taitotapahtumiin taidon oppimisen herkkyyskauden ajoittuessa etenkin ikävuosiin 9-12. Motorisen oppimisen herkkyyskausi on parhaimmillaan juuri 7-11 -vuotiailla.
Henkilökohtaiset taidot opitaan juuri tässä ikävaiheessa, jonka vuoksi harjoitusten tulee sisältää paljon taitavuuden ja taidon opettamista. Erillistä anaerobista kestävyys harjoittelua ei tarvita, vaan tarvittava kestävyys luodaan pallollisessa harjoittelussa sekä monipuolisessa perusliikunnassa.
Avoin, innostava / kannustava ilmapiiri yhdessä lasten eri aikaan tapahtuvan kehittymisen huomioimisen kanssa luodaan lapselle ympäristö, joka saa heidät innostumaan jalkapallosta ja saadaan heidät tuntemaan yhteenkuuluvuutta muiden joukkueen pelaajien kanssa. Joukkueilla on selkeät pelisäännöt, joiden laatimisessa myös lasten on alusta lähtien tärkeä olla mukana.
Kannustetaan kokeilemaan muitakin lajeja. Vanhemmat mukaan toimintaa tukemaan.
Harjoitusten vaativuus kasvaa lasten siirtyessä ikäluokasta toiseen. Harjoittelu ja pelaaminen tapahtuu omassa ikäryhmässä. Mikäli ko. asiasta halutaan poikettavan, asiasta keskustellaan seuran junioripäällikön, joukkueiden valmentajien ja ko. lasten vanhempien kanssa ennen siirtymistä. Eriyttävää, yksilön eri kehitysvaiheita huomioivaa harjoittelua tehdään perusjoukkueiden sisällä.
U7-U11 hyökkäämisen opettamisen avainasiat
U7-U11 puolustamisen opettamisen avainasiat
3.1 I- ja H-JUNIORIT (7-8 -vuotiaat ja nuoremmat)
Nämä ovat ns. aloitusikäluokat, joissa lajin pariin tullaan mukaan. Mukaan tulevien ensikokemukset lajista ja seuramme toimintatavoista ovat avainasemassa harrastuksen jatkumisessa ensikertoja pidemmälle. Lyhytjännitteisyys, leikkiminen ja liikkuminen ovat tässä iässä keskeisissä osissa. Pelimuoto 5v5, jossa pelataan neljän pelaajan timantilla ts.salmiakkimuodolla. Sen avulla opetetaan kolmen pelaajaan yhteistyötä hyökkämisessä ja toisen aallon hyödyntämistä. Pelitavan avulla opetetaan kolmen pelaajan yhteistyötä puolustusalueella ja hyökkäyskärjen avulla muodon pituuden pitämistä.5v5 pelitapa tarkemmin linkistä https://fcraahe.fi/materiaalipankki/?download=17675
Harjoitusten tuleekin olla leikinomaisia, hauskoja ja iloisia, sisältäen monipuolisia pelejä, leikkejä ja kilpailuja.
Taidon ja pelikäsityksen opetuksessa keskitytään yhden pelaajan yksilötaitoihin ja ratkaisuihin.
Suositellut harjoitusmäärät huipulle tähtääville:
Suositellut harjoitusmäärät harrastejoukkueissa U7 1 x 60 min viikossa ja U8 2 x 60 min viikossa.
3.1.1 Taito (aina molemmat jalat, n. 30 % harjoitusajasta)
3.1.2 Pelikäsitys
3.1.3 Taitavuus
3.1.4 Maalivahti
3.1.5 Oma harjoittelu
3.2 G –JUNIORIT (9-vuotiaat)
Harjoitteiden vaativuutta lisätään hieman, taitoradat, kannustaminen omaehtoiseen harjoitteluun. Leikinomaisuus edelleen keskeistä. Muistetaan, että lapset kehittyvät eri tahtiin. Pelimuoto 5v5. https://fcraahe.fi/materiaalipankki/?download=17675
Taitavuuden ja taidon opetuksessa edelleen pääpaino yksilötaidoissa, tuodaan mukaan kahden pelaajan välistä yhteistyötä
Suositellut harjoitusmäärät huipulle tähtääville:
Suositellut harjoitusmäärät harrastejoukkueissa 2 x 75 min viikossa.
3.2.1 Taito (35 % harjoitusajasta)
3.2.2 Pelikäsitys
3.2.3 Taitavuus
3.2.4 Maalivahti
3.2.5 Omaharjoittelu
3.3 F-JUNIORIT (10-vuotiaat)
Harjoitteiden vaativuutta lisätään hieman, taitoradat, kannustaminen omaehtoiseen harjoitteluun. Leikinomaisuus edelleen keskeistä. Muistetaan edelleen, että lapset kehittyvät eri tahtiin. Pelipaikkojen vaihtelu runsasta. Pelaaminen oman ikäluokan sarjoissa 8v8. Pelitapa 8v8 tarkemmin https://fcraahe.fi/materiaalipankki/?download=1767...
Taitavuuden ja taidon opetuksessa edelleen pääpaino yksilötaidoissa, lisätään kahden pelaajan välistä yhteistyötä.
Pelaaminen oman ikäluokan sarjoissa 8v8. Pelijärjestelmä sekä pojilla että tytöillä mv+3-3-1. Tämä mahdollistaa prässin, tuen ja varmistuksen opettamisen puolustuslinjan avulla ja laitapuolustajien nousemisen opettamisen. Kolmen pelaajan keskikenttä mahdollistaa rohkean pelaamisen opettamisen keskustan kautta. Yhden kärjen avulla opetetaan pelimuodon pituuden pitämisen ja hyökkäyksen viimeistelyn neljän pelaajan yhteistyöllä kuten 5v5-pelimuodossakin.
Suositellut harjoitusmäärät huipulle tähtääville :
Suositellut harjoitusmäärät 2 x90 min viikossa.
3.3.1 Taito (40 % harjoitusajasta)
3.3.2 Pelikäsitys
3.3.3 Taitavuus
3.3.4 Maalivahti
3.3.5 Omaehtoinen harjoittelu
3.4 E-JUNIORIT (11-vuotiaat)
Harjoitteiden vaativuutta lisätään, taitoradat, kannustaminen edelleen omaehtoiseen harjoitteluun. Osallistutaan taitokilpailuihin. Jokainen huolehtii viimeistään nyt omista varusteistaan. Maalivahdit vakiintuvat, muilla ei vakinaisia pelipaikkoja.
Taitavuuden ja taidon opetuksessa edelleen pääpaino yksilötaidoissa, lisätään kahden- kolmen pelaajan välistä yhteistyötä. Osallistumiset taitokilpailuihin.
Voidaan osallistua vuotta vanhempien turnauksiin tai sarjoihin 8v8.Pelitapa tarkemmin https://fcraahe.fi/materiaalipankki/?download=1767...
Suositellut harjoitusmäärät huipulle tähtääville :
Suositellut harjoitusmäärät harrastejoukkueissa 2 x 90 min viikossa.
3.4.1 Taito 40 % harjoitusajasta
3.4.2 Pelikäsitys
3.4.3 Fysiikka
3.4.4 Maalivahti
3.4.5 Omaehtoinen harjoittelu
4 NUORTEN VAIHE (12-15 -vuotiaat)
Tämä ikävaihe on lasten vaiheessa opittujen perustaitojen syventämisen ja pelillisen oppimisen aikaa. Harjoitusten vaativuus ja tempo kasvaa selväst lasten vaiheeseen verrattuna. Taidon opettaminen sisällytetään kasvavassa määrin pitkälti pelinomaisiin harjoitteisiin ikäluokkien vanhentuessa.tärkein muutos on opettamisen painopisteen siirtäminen perustaidon opettamisesta teknistaksiten asioiden opettamiseen.
Nuorten vaiheessa murrosikä tuo mukanaan omat ongelmansa pelaajien mielialojen ja kiinnostusten kohteiden vaihtuessa. Lopettamiskynnys alentuu ja drop-out ilmiön vaara kasvaa. Ikävaiheen kannalta keskeisiä tekijöitä ovatkin kaveruus, yksilöllisyyden kunnioittaminen ja hyväksyminen, opettaminen ja oppimisen tukeminen. Pelaajien erilaiset tarpeet tulee ottaa huomioon ja antaa mahdollisuus osallistua joukkueen toimintaan.
Pelaajien kokoerot voivat olla suuriakin riippuen pituuskasvun vaiheesta, nopeat kasvupyrähdykset voivat aiheuttaa erilaisia koordinaatioon liittyviä häiriöitä, samoin erilaisia kasvukauteen jalkapalloilijoilla yleisiä rasitusvammoja esiintyy. Nämä kaikki tulee ottaa huomioon harjoituksia suunniteltaessa. Kasvupyrähdyksen aikana harjoituskohtaista rasitusta kevennetään 20%:a, ja vältetään jarrutuksia, hyppyjä ja loikkia.
Urheijaksi kasvamisen käsittely luennon avulla tai pelisääntöjen sopimisen yhteydesä huhtikuussa vuosittain ennen piirisarjojen alkua (ravinto, lepo, harjoittelu, palautuminen).
Taito- ja kykyryhmien perustaminen paljon harjoittelua haluaville nousee osaksi toimintaa.
Ikäkausitavoitteena on pelata kilpajoukkueissa vähintään piirin korkeimmalla tasolla.
U12-U15 hyökkäämisen opettamisen avainasiat
U12-U15 puolustamisen opettamisen avainasiat
4.1 D-JUNIORIT (12-vuotiaat)
Nuorin Kaverimaailman ikäluokka. Pelaaminen 8v8. Pelitapa tarkemmin https://fcraahe.fi/materiaalipankki/?download=1767...
Lasten aikaisemmat kehityserot tasaantuvat ennen murrosiässä tapahtuvan kasvupyrähdyksen alkua. Pelaajat osaavat jo suurimman osan erilaisista henkilökohtaisista tekniikoista ja on aika syventää taitojen osaamista.
Pelipaikat alkavat muotoutua muutamaksi peliksi kerrallaan, vaihtelu edelleen runsasta.
Osallistumiset taitokilpailuihin. Voidaan osallistua vuotta vanhempien turnauksiin.
Suositellut harjoitusmäärät huipulle tähtääville:
Suositellut harjoitusmäärät harrastejoukkueissa 2 x 90 min.
4.1.1 Taito (n. 35-40 % ajasta)
4.1.2 Pelikäsitys
4.1.3 Fysiikka
4.1.4 Maalivahti
4.2 D-JUNIORIT (13-vuotiaat)
Pelaaminen 8v8 https://fcraahe.fi/materiaalipankki/download=17677 . Jos päästään pelaamaan Ykköstasolla, niin 13-vuotiaat on nuorin 11v11-pelimuodolla pelaava ikäluokka.11v11 pelitapa tarkemmin https://fcraahe.fi/materiaalipankki/?download=1767...
Lasten aikaisemmat kehityserot tasaantuvat ennen murrosiässä tapahtuvan kasvupyrähdyksen alkua. Pelaajilla riittää vielä motivaatiota omien taitojen kehittämiseen, joita vielä syvennetään pelinomaisuutta lisäten.
Pelipaikat alkavat muotoutua muutamaksi peliksi kerrallaan, vaihtelu edelleen runsasta. Osallistumiset taitokilpailuihin. Tavoiteasettelu ja -seuranta tärkeää.
Suositellut harjoitusmäärät huipulle tähtäävillä:
Suositellut harjoitusmäärät harrastejoukkueissa 2 x 90 min viikossa.
4.2.1 Taito (n. 30-35 % ajasta)
4.2.2 Pelikäsitys
4.2.3 Fysiikka
4.2.4 Maalivahti
4.3 C-JUNIORIT (14-15 -vuotiaat)
Kokoerot alkavat tasoittua. Taitotason perusta luotu. Vaaditaan pelaajia tekemään opittuja asioita kokoajan nopeammin ja enemmän pelitilanteisiin liittyen, pelinomaisesti. Peli muuttuu kokoajan fyysisemmäksi, lihashuollon tärkeys lisääntyy entisestään vammojen ehkäisemiseksi.
Pelipaikat vakiintuvat, vaihtelua tarvittaessa. Osallistumiset taitokilpailuihin. Tavoiteasettelu ja -seuranta tärkeää.
Pelimuoto 11v11 , jossa pelijärjestelmä sekä pojilla että tytöillä 4-4-2 tai 4-4-1-1. Siihen siirrytään 8v8-pelimuodosta lisäämällä 3-3-1-järjestelmään yksi toppari, toinen keskikentän pohja ja toinen keskushyökkääjä. 11v11-pelitapa tarkemmin https://fcraahe.fi/materiaalipankki/?download=1767...
Suositellut harjoitusmäärät huipulle tähtääville:
Suositellut harjoitusmäärät harrastejoukkueissa 2 x 90 min viikossa.
4.3.1 Taito (n. 20-30 % ajasta)
4.3.2 Pelikäsitys
4.3.3 Fysiikka
4.3.4 Maalivahti
5 HUIPPUVAIHE (16-20 -vuotiaat)
Ikä on omien henkilökohtaisten tavoitteiden asettamista ja niiden toteuttamiseksi tehtävien ratkaisujen aikaa. Pelaajien toimintoja ohjaavat oman tulevaisuuden suunnittelu kaveruuden ohella. Toiset haluavat todella satsata jalkapalloon, toisille riittää pienemmän panostuksen vaativa harrastaminen. Tärkeää onkin, että nuorilla tarvittaessa saatavilla aikuisten tukea ja kannustusta. Pelimuoto 11v11 , jossa pelijärjestelmä sekä pojilla että tytöillä 4-4-2 tai 4-4-1-1. Pelitapa tarkemmin https://fcraahe.fi/materiaalipankki/?download=1767...
Harjoitusmäärät sopeutetaan vastaamaan joukkueen ja pelaajien asettamia tavoitteita vastaaviksi. Huipulle tähtäävillä harjoitusmäärät:
Suositellut harjoitusmäärät harrastejoukkueissa 2 x 90 min viikossa.
Urheijaksi kasvamisen käsittely luennon avulla tai pelisääntöjen sopimisen yhteydesä huhtikuussa vuosittain ennen piirisarjojen alkua (ravinto, lepo, harjoittelu, palautuminen).
Ikäkausitavoitteena on pelata kilpajoukkueissa vähintään piirin korkeimmalla tasolla.
5.1 B17 ja A- nuoret (16-20 -vuotiaat)
Harjoittelun pääpaino vahvuuksien kehittämisessä. Voiman ja nopeuden kehittäminen tärkeää.
Lämmittelyssä koordinaatio-, askeltiheys- ja nopeusharjoitteita.
Taitoharjoittelu toteutetaan pelinomaisesti erilaisissa pienpeleissä. Taitoharjoittelun osuus noin 20 % ajasta.
Pelikäsityksen kehittäminen muunmuassa tilanteiden ennakoinnin ja havainnoinnin avulla.
Loppuverryttelyyn voidaan sisällyttää taitoharjoittelua pareittain tai ryhmissä.
Fyysiseen harjoitteluun sisällytetään painojen avulla harjoittelua ohjatusti ja henkilökohtaisilla ohjelmilla.
Roolipelaaminen korostuu, koko joukkueen taktinen pelaaminen keskeistä. Valmentajat laativat omaan pelifilosofiansa toteuttamiseen liittyvät harjoitteet. Tavoiteasettelu tärkeää. Pelisäännöt suositeltavia.
U16-U20 hyökkäämisen opettamisen avainasiat:
U16/-U20 hyökkäämisen opettamisen tavoitteet:
U16-U20 puolustamisen opettamisen avainasiat:
U16-U20 puolustamisen opettamisen tavoitteet
LIITE. URHEILIJAKSI KASVAMINEN FC RAAHESSA
FC Raahen pelaajapolulla urheilijaksi kasvaminen sisältää harjoittelun lisäksi lepoa, ravintoa ja sopivaa rentoutta. Alla muutamia käytännön vinkkejä:
Valmistautuminen peliin/harjoitukseen
Valmistautuminen peliin ja harjoitukseen alkaa jo päiviä ennen tapahtumaa. Uni, ruoka, juoma sekä sopiva lepo päivinä ennen peliä ja harjoitusta ovat tärkeitä, jotta energiavarastosi ovat täynnä silloin kun pitää mennä kovaa.
Hyvä ruoka on tärkeää ennen suoritusta. Isompi ateria on hyvä syödä noin 2-4 tuntia ennen harjoitusta. Sen jälkeen voi syödä vielä välipalan noin 1-1,5 tuntia ennen harjoitusta. Pukukopissa voi varusteita laittaessa syödä banaanin ennen harjoituskentälle menoa.
Palautuminen
Palautuminen aloitetaan treenin tai pelin jälkeen tehdyllä loppuverryttelyllä. Noin kymmenen minuuttia rauhallista hölkkää on hyvä loppuverryttely. Rauhallisen treenin jälkeen voi myös tehdä keskipitkiä (10-30s) venytyksiä, mutta kovan pelin tai harjoituksen jälkeen ainakaan kova venyttely ei ole hyvästä. Tällöin voi venytellä kotona muutamaa tuntia harjoituksen tai pelin jälkeen.
Harjoituksen tai pelin jälkeen lihakset ja hermosto tarvitsevat nopeasti energiaa, jotta ne pääsisivät kehittymään. Niinpä etenkin heti suorituksen jälkeen on hyvä syödä välipala ja juoda vettä. Suorituksen jälkeen 1-2 tunnin sisällä on hyvä saada syötyä isompi ateria, jotta palautuminen jatkuisi suotuisasti. Ravinto-osiossa näet esimerkkejä aterioista ja välipaloista.
Nestetankkaus
Olethan huomannut, kuinka kovasti hikoilet treenin tai pelin aikana. Hien mukana menetämme paljon nestettä, ja se vaikuttaa suoritusta huonontavasti. Tämän vuoksi suorituksen aikana pitäisi juoda vettä tai laimeaa urheilujuomaa n. 1,5dl per 15 minuuttia.
Ravinto
Jos haluat kutsua itseäsi urheilijaksi, on sinun myös syötävä hyvin. Pizza, hampurilaiset, karkki ym. eivät anna kehollesi tarpeeksi oikeanlaista ravintoa. Tärkeää on se, että syömme monipuolisesti, ja ettei ruokailujen väli veny liian pitkäksi. Seuraavaksi esimerkkejä terveellisestä ruokavaliosta sekä pelipäivän ruokailuajat.
Aamiaisesimerkkejä:
Aamupuuro + 1-2 palaa täysjyväleipää,jonka päällä kasviksia sekä siivu juustoa tai leikkelettä + kananmuna + lasilliset maitoa ja vettä.
Marjarahka + kasviksia + kananmuna + lasilliset maitoa ja vettä.
Päivän ateriaesimerkkejä:
Tummaa spagettia ¼ lautasellista, lohta ¼ lautasellista sekä kasviksia ½ lautasellista. 1-2 palaa täysjyväleipää + siivu juustoa tai leikkelettä. Lasilliset maitoa ja vettä.
Kanapasta + kasviksia. Lasilliset maitoa ja vettä. Jälkiruoaksi marjoja tai hedelmiä.
Välipalaesimerkkejä: välipalaleipä = ruisleipä , jonka välissä tomaattia, kurkkua ja salaattia + siivu juustoa tai leikkelettä. smoothie = 1dl maustamatonta jugurttia, 1dl marjoja, 2 rkl kauraleseitä. Sekoita aineet sauvasekoittimella
Pelipäivän ravintoaikataulu
klo 8.30 Aamiainen
klo 10.00 Aamuverryttely
klo 12.00 Lounas
klo 14.00 Välipala
klo 16.00 Välipala tai kevyt päivällinen
klo 18.30 PELI
klo 20.30 Välipala
klo 21.30 Illallinen
Nukkuessa kehityt
Hyvä uni on tärkeää, sillä silloin lihaksesi kehittyvät ja pää saa levätä. Jos tulee mentyä myöhään nukkumaan monena iltana peräkkäin, voi muutaman päivän päästä alkaa jalka painaa treeneissä. Pari unetonta yötä ei ole maailmanloppu, mutta meidän urheilijoiden on hyvä saada riittävästi unta säännöllisesti.
Päiväunet ovat myös välillä todella hyvät, jos tuntee itsensä väsyneeksi esimerkiksi koulupäivän jälkeen. Tällöin pikku päikkärit ennen reenejä piristävät sinua, ja olet huippuhereillä treenin alkaessa.
Omaehtoinen harjoittelu
Omaehtoista harjoittelua on pyöräily kouluun, harjoituksiin ja kavereiden luo. Myös pelailu ministadioneilla ja pihapelit kavereiden kanssa monipuolistavat sinua urheilijana. Ulkojäillä pelaaminen tuo talvella mukavaa vaihtelua. Koulun välituntipeleistä saa myös mukavia kokemuksia. FC Raahella on kaikile avoimet ja ilmaiset omaehtoisen harjoittelun vuorot marras-huhtikuussa Arina Areenalla ti ja to klo 16-17.
Muista rentous ja ilo!
Vaikka urheillessa saa ottaa huomioon monia asioita, muista silti ottaa sopivan rennosti. Välillä voi hyvällä omallatunnolla syödä hieman karkkia ja käydä mäkkärissä, kunhan ei tee siitä jokapäiväistä tapaa.
LIITE. HERKKYYSKAUDET
herkyyskaudet tekninen ja taito.pdf
herkkyyskaudet hyökkäspelaaminen ja sosiaalinen.pdf
Version hallinta
Muutokset 7.2.2021
Päivitetty termit Lasten-, nuorten- ja huippuvaihe
Muutokset 10.4.2018
Lisätty herkkyyskausia kuvaavat liitteet
Muutokset 29.11.2017
lisätty AC Oulun yhteistyöseurojen A-juniorijoukkue, pelimuotojen 5v5,8v8 ja 11v11 pelijärjestelmät, hyökkäys ja puolustuspelin opettamisen avainasiat, urheilijaksi kasvaminen, harjoittelun keventäminen kasvupyrähdyksessä ja ikäkausitavoitteet kilpajoukkueilla.